En indgang til Makerspace & teknologiforståelse. 
Smarthouse/city-byggeworkshop med Favrskov Kommunes Makerspace-vejledere i samarbejde med Ole Caprani, Inst. Datalogi på Aarhus Universitet. 

I forbindelse med etablering af Makerspaces i Favrskov Kommune, indkøbte flere skoler kube-klassesæt af os. 

De havde set kubernes potentiale for at give kollegaer og elever en kreateknisk indgang til at arbejde med de nye Makerspaces og teknologi-forståelse. 

Vi blev inviteret til at holde en praktisk workshop over temaet smarthouse/smartcity. Kuberne skulle være centrale i workshoppen og animere til at sætte gang i legen med teknologier både i Makerspacet og fra EdTech-samlingen af især LEGO Spike og Micro:Bit.

Deltagerne skulle bygge hvert deres hus med særligt fokus på facaderne, der skulle kunne interagere med hinanden.

Der var stor forskel på deltagernes erfaringer med teknologi, kodning etc. og grupperne fik derfor stor frihed til at skabe deres eget narrativ / hus med større eller mindre grad af teknologisk / elektronisk indhold. 

Det kom der en Bager Smart, en metrostation, en fremtids-tøjbutik, et kirkerum, en saloon, et kunstmuseum, et vildt designer hus og et skævt hus med velkomst og interaktiv hvidvin på altanen ud af. 

Deltagerne var godt tilfredse med dagens arbejde. 

Vi synes de gjorde det fantastisk!

John Klysner, Pædagogisk IT-konsulent i Favrskov Kommune siger: 

Vigtigt med digital fantasi i STEAM tilgangen.

Understøttelse af naturfagsundervisningen er et væsentligt fundament for Favrskov Kommunes makerspaces, hvor vi bevidst fokuserer på både de bløde og hårde skills. Det humanistiske perspektiv for Art fylder derfor mindst lige så meget som Science, Technology, Engineering og Mathmatics, når vi rammesætter aktiviteter i vores nyindrettede makerspaces.

 

Ud over løsning af såkaldte wicked problems, så er det vigtigt, at eleverne også får mulighed for at udtrykke visioner og drømme. De skal opleve, at det er vigtigt at kunne samskabe bud på deres fremtid som borger ud fra realisering ønsker og vilde ideer. Der skal arbejdes med digital fantasi i skolernes makerspaces. Skolerne har prioriteret indkøb af TinkerQubes, som i brug er noget helt andet end en papkasse. Den er stabil og kan holde til at stå i en åben udstilling. I arbejdsprocessen er 5 sider åbne, og det giver en unik mulighed for at mange elever kan arbejde fra hver sin side af TinkerQuben.

 

Vi skal være opmærksomme på, at for mange lærere kan indstigningshøjden til et makerspace være høj, men TinkerQubens konstruktion giver en lav indstigning. Det bliver let og genkendeligt at komme i gang med forskellige tinkering aktiviteter med velkendte materialer som papir, snor og simple motorer. TinkerQuberne rummer optimale stilladseringsmuligheder, så eleverne får mulighed for at arbejde med drømmescenarier med en blanding af analogt og digitalt udstyr.

IMG_0300.jpeg

Deltagerne sagde om brug af kuberne: 

Vi vidste ikke helt hvad vi ville lave, men da vi så kuberne var vi ikke i tvivl om at vi kunne være med. 

Kube-rummet og hullerne giver en masse nye muligheder. 

Det bliver nemmere at få vores kollegaer med på legen. 

Kuberne giver mulighed for at arbejde i mange lag.

Børnene synes det er mere ægte at bygge i kuberne

(end i papkasser) fordi man kan kigge ind fra alle sider. 

Fedt at få lov at være i flow!